sunnuntai 5. heinäkuuta 2009
Pussi puhdistuu
Eteeni tuli mainos, jossa luki suurin kirjaimin: ”Osta XX:n lohta! Moni ei ole katunut”. Oikein mainos pysäytti ja teki mieli heti mennä ostamaan. Ja mikähän tuossa pysäytti?
Yllätyksellisyys. Mainoksia on ympärillämme kyllästymiseen saakka, olemme turtuneet niihin. Kaikki samanlaisia, stereotyyppisiä: Käskyjä: Toimi ja osta heti! Superlatiiveja: paras, hienoin, kaunein. Jos mainoksessa olisi ollut: ”kukaan ei ole katunut”, olisin ohittanut sen huomiotta, mutta ”moni” panee miettimään, olisiko siellä kumminkin jotain erikoista tarjolla. Tuotteen täytyy olla todella hyvä, jos myyjien itsetunto kestää poikkeaman totutusta.
Paikkakunnalla on talotarvikkeita myyvä liike, jonka mainokset myös ovat aina pysäyttäviä ja yllätyksellisiä. Ensinnäkin mainokset ovat lehdessä aina nurin päin, joten takuuvarmasti jokainen kääntää lehden ylösalaisin uteliaisuuttaan lukeakseen mainoksen. Eikä ole puutetta myyjien itsetunnossa. Miehet tituleeraavat itseään tittelein ”Kolme iloista rosvoa”, mainoksessa komeileekin aina kolme piirrettyä karvanaamaa. Allekirjoituksena usein: ”Tervetuloa toivottavat XX:n Paksut Pojat”.
Liike ei mainosta itseään totuttuun tapaan edullisena. Nämä pojat useimmiten lupaavat päin vastoin ”rosvota” asiakkaat kunnolla. Viimeksi näkemässäni mainoksessa on pitkä luettelo myytäviä tuotteita ja sen perässä: ”Näilläkin pussi puhdistuu”. Samassa mainoksessa on vielä: ”Meilläkin on hintatakuu: Meillä mikä tahansa voi maksaa mitä tahansa”. Tavallisia myös tähän tapaan: ”Tuottaako raha ongelmia? Tule meille, me autamme ja tyhjennämme taskusi alta aikayksikön”. ”Tarvitsetko sijoitusneuvoja? Meillä ne ongelmat häviävät. Me kyllä putsaamme sinut viimeistä penniä myöten!”
Eikä tarvitse liikkeen turvautua vieraskielisiin ”hienoihin” sanoihin ja korulauseisiin tuotteita myydessään. Päinvastoin, kohderyhmä saattaisi sellaisesta lähteä karkuun.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
4 kommenttia:
Heh, nuo talotarvikemainoksethan ovat riemastuttavia hulluttelussaan :D
Muistan jo kouluaikojeni äidinkielen tunneilta toteamuksen että mainokset kirjoitetaan kuin samalla kaavalla. Superlatiiveja ei silloin mainittu. Oltaisiinko tässä "edistytty"? Komparatiivit sen sijaan mainittiin. Edullisempi, parempi, pyykki on valkoisempaa... Äikänope tähdensi sitä että puuttui vertailun toinen osa. Valkoisempaa kuin mikä, tai milloin?
Itseäni on aina jurppinut mainosten tapa käskeä. Tarjoaminen okei mutta tyrkyttäminen ja pakottaminen myymisessä harmittavaa.
Todella virkistävää kuulla noista Paksuista Pojista ja heidän huumoristaan :)))
Just kauppaan lähdössä... Putsaantuuko pussi? :D
Hehe! Nuo talotarvikemainokset tosiaan kuulostavat aivan mahtavilta!
Rita: Oikein ostin mainosten lukemista varten erikseen naistenlehden. Superaltiiveja oli pilvin pimein.
Sauerkraut: valitettavasti en ole säästänyt Talotarvikkeen mainoksia. Niillä oli monia muitakin erikoisia humoristisia mainoksia, mutta kun en muista enää.
Kauan sitten erään autoliikkeen mainoksessa oli iskulause: "Ylivoimaiset maksuehdot!"
Katsoin parhaaksi mennä toiseen liikkeeseen, jossa osamaksut eivät käy ylivoimaisiksi.
Lähetä kommentti