tiistai 20. joulukuuta 2011

Vokaalisointua

Televisiossa mainostetaan erinäisiä ohjelmia, joista sanotaan, että ne ovat saatavissa myös HD:na. Joku alkoi ihmetellä opettajainhuoneessa, miksi televisiossa sanotaan HD:na eikä HD:nä. Jälkimmäine kuulostaisi tutummalta ja sopivammalta. Sanotaanhan myös lehmille syötettävän AIV:tä eikä AIV:ta.

Sääntöhän päätteiden valintaan kuuluu, että jos sana sisältää takavokaalit A, O tai U, on pääte takavokaalinen (-pa, -na, -ssa, -lla jne). Muulloin päätteet ovat aina etuvokaalisia (-pä, -nä, -ssä, llä). Jos sääntöä tuijotettaisiin, myös lehmille pitäisi siis syöttää takavokaalipäätteistä rehua.

Opehuoneen väki alkoi maistella sanoja, ja kaikki nyökyttelivät päätään, että näyttää näin olevan. Mutta eihän kieli olisikaan kieli vaan matematiikkaa, ellei olisi kaikenlaisia poikkeuksia. Joku havaitsi yhtäkkiä, että sana veri ei mahdukaan sääntöön. Säännön mukaan pitäisi sanoa vertä, eikä verta, kuten nykyään sanotaan. Ja ilmeni, että monen äiti tai anoppi toden totta sanookin aina vertä! Kun sanaa taivuteltiin muuten: veressä, verenä, veripä, sääntö pitää paikkansa. Jossain vaiheessa muoto vertä onkin siis kääntynyt poikkeukseksi. Samanlainen poikkeus tuntuu olevan sanassa meri: meressä, merenä, mutta merta.

Poikkeuksia on paljon muitakin, mutta ne ovat yleensä suhteellisen uusia vierasperäisiä sanoja: parfyymiä / parfyymia jne, anonyymiä / anonyymia.

13 kommenttia:

Villasukka kirjoitti...

Tuota samaa olen makustellut minäkin. HD:na kuulostaa niin väärältä, koska se sanotaan kirjain kirjaimelta hoodeena, se ei vaan kuulosta hyvältä. Jos se sanottaisiin/äännettäisiin englanniksi, high definitionina - se kuulostaisi ihan oikealta.

Olen myös kiukutellut nelosen tulevan ohjelman mainoksesta. "Jo NapoleONin rakennuttama..." Ja samaisen ohjelman nimi Fort Boyard äännetään taas niiiiin englanniksi, vaikka paikka siis sijaitsee Ranskassa ja on ranskalainen.

Kirlah kirjoitti...

Villasukka: Samoin minä olen ollut kuulevinani äännettävän Schwarzkopf-mainoksen englantilaisittain, vaikka sana on saksaa.

Kannattaako kuitenkaan yrittää kaikkia vieraskielisiä sanoja vääntää englanniksi. Eikö melkein ole parempi ääntää sanat selvästi suomalaisittain, ellei tiedä oikeaa ääntämistä. Ollaan silloin vähemmän hakoteillä.

Hannele kirjoitti...

kielen hyvä pysyä suussa

Hannele på Hisingen kirjoitti...

P.S.
Ruattis yritetään ääntää ruattalaisittain, sillä eihän uutisten lukijat pysty hallitsemaan kaikkia satoja kieliä. Ja kuulijoittenkin on tajuttava, mistä on kysymys...

Kirlah kirjoitti...

Hannele: "hyvä pysyä suussa", olet totta totisesti oikeassa.

Se että täällä nyt yritetään kaikki ääntää englantilaisittan, lienee sitten osoitusta huonosta itsetunnosta. Suomalaisiahan on kauan haukuttu suomalaisesta aksentista, mutta ei suinkaan se ole yhtään huonompi saksalaisia tai ranskalaisia sanoja äännettäessä kuin englantikaan.

isopeikko kirjoitti...

Taitava huomio. Peikko on luullut ettei omassa kielessä ole mitään poikkeuksia kun ne ovat niin vaikeasti muistettavia. Höh.

Kirlah kirjoitti...

Isopeikko: niinhän ne oppilaatkin aina väittävät, ettei suomessa ole poikkeuksia, kun pitäisi germaanisten kielten vahvoja verbejä opetella ;)

Matti J kirjoitti...

Joel Lehtosen kirjoituksista voi bongata muodon "vertä". Ee ja ii ovatkin ne vokaalit, jotka voivat saada seurakseen joko etu- tai takavokaalin.

Villasukan perustelua en aivan ymmärrä, "hoodeessa" on juuri se oo joka takavokaalistaa lyhennesanan. Teräväpiirrosta voisi tietysti puhua ihan suomen sanoillakin.

Tsekkiläisen Urquell-oluen nimi näyttää olevan suomalaisen suussa mahdoton lausuttava. Kuu ääntyy usein geeksi, eikä sen jälkimmäisen uun äännearvosta ole takeita. Kyseessähän on alkulähde, Ur-quell, joka on saksaa ja ääntyy "uurkvell".

Elizabeth Berry kirjoitti...

Hei teille kaikille tällä sivustolla,

Nimeni on Mara am from USA En ikinä usko, että minun ex koskaan tule takaisin minulle kaiken tämän jälkeen tapahtuu, hyvin kaikki kiitos DOCTOR SAKURA, olen naimisissa yhden Raymond menimme naimisiin meidän varhaisessa iässä 20 me rakastamme itsensä kalliisti, mutta sen jälkeen 30 vuoden avioliitto mieheni muutoksen ja muuttua joitakin asia muuten se näyttää i naimisissa muukalainen, olin sekoittaa joten en tiedä mitä tehdä lapseni oli tietoinen siitä, mitä tapahtuu välillä meille molemmille, he puhuvat siellä isä ja silti vielä hän kieltäytyi muuttaa, olen myöhemmin selville, että mieheni on nähdä joku muu sain selville kuka tämä henkilö on huomaan hän oli vain pieni tyttö, joka on jopa olla minun tytär ikä perämies, hän seurasi mieheni vain rahan takia ja hän oli paljon nuorempi kuin minä voisi uskot mieheni sanoi naamaani, että olen liian vanha hänelle, hän tarvitsee jonkun nuoremman elämässään, että hän tarvitsee avioeron hän sanoi minua on kaikkialla, että hän ei ole mitään tekemistä minun kanssani enää, mutta en tiedä mitä tehdä olen edelleen rakastan häntä noin paljon paitsi rakkautta olen hänelle, mutta lasten takia, miten joku alkaen no menivät kotiini kypsä Were hän ei myydä, i surferred mieheni kanssa saada jokainen asia saimme tänään tulin miettiä sitä ja sanoin itseni mitään en voi päästää irti vain, i ovat aina kova loitsu pyörän hän on auttanut merkitys ystäväni sinne rakastaa kerran takaisin ja auttaa sitten eri alueella olivat niitä ongelmia, joten otin yhteyttä häneen verkossa ja Jaan ongelmia hänen kanssaan, hän auttoi minua ja minun miehensä myöhemmin palata minulle rakkautta ja huolenpitoa aivan kuten ennenkin, jälleen kerran kiitos lääkärille SAKURA jos tarvitset hänen apuaan häneen yhteyttä tällä email: sakuraspelltemple@hotmail.com tai soittaa hänelle matkapuhelimella +2347067609217 hän voi auttaa sinua ratkaisemaan kaikki ongelmasi.

Tuulispää kirjoitti...

Minusta "mertä" kuulostaa ihan hyvältä myös :-)

Drideguspell Cast kirjoitti...

Minun rikki avioliitto palauttaa avulla loitsu loitsu Medical todellinen ihme työntekijä.
Olen rouva Margaret Durr, 38yrs vanha, olen hajosi mieheni kanssa, joka täyttää muodossa avioeron, sen kulunut kuusi kuukautta siitä, kun meillä oli erittäin suuri ongelma, joka oli meidän hallinnassamme, huomasimme, että ne ovat saavuttaneet asia oli toisen naisen kanssa, niin hän jäi pois minusta, koska kysyin häneltä, sanoin hyvästit, kun paljon aneli anteeksiantoa ja kieltäytyvät palata minulle. Olen kokeillut kaikkea saada hänet uskomaan, että rakastan häntä yhä, mutta hän kertoi minulle, se oli ohi välillämme. Joten Puhuin erittäin hyvä ystäväni, neuvoja, mitä tehdä, hän kertoi minulle, että ainoa tapa voin tuoda takaisin on ?? lääkäri loitsu pyörän käynti loitsu nimeltään New Africain Joten olen aina kuullut, mutta koskaan kuvitellut. Joten olen itse ollut samassa syöttäjä joka vakuutti minulle, että saan mieheni takaisin vierailla jälkeen viikollaan loitsuja. ja hän kertoi minulle, että hän ajatteli kaikki olisi hyvä, varsinkin kun he olivat lopettaneet työnsä olen auttanut ensin.
Ja tämä on, miten se kirjoitetaan valetaan ja viikkoa myöhemmin, olin niin ex-mieheni nähdä, yllättynyt en ole sitä talon vieressä isäni näki puoli vuotta sitten, ja pyysi anteeksi. Ja näin sekä nyt elänyt onnellisen elämän takaisin meidän suhde on vahvempi nyt kuin ennen.
Kiitos suuri lääkäri Dr. Musa oikeinkirjoituksen mies aikamme auttaa minua tuomaan takaisin minun ex mieheni takaisin Sähköpostiosoite: Huomio 21yrs drmusaspelltemple@gmail.com edellä ovat ihmisiä, jotka auttavat ratkaisemaan erilaisia ongelmia, jos avioliitto kysymyksiä, lopettaa avioero, kauneus loitsu, rakkauden loitsu, rahaa loitsu, edistäminen / suojelu oikeinkirjoituksen, oikeinkirjoituksen työ jne ilmoittaa muille, tämä mies on niin amazing..for puhelu +2349033455855 tai muuta etuutta

Pamela Durell kirjoitti...

Nimeni on Pamela Durell, En koskaan ajatellut hymyillä jälleen, Mieheni jätti minut kaksi lasta toisen naisen, kaikki pyrkimys tuoda hänet takaisin epäonnistui Kuvittelin aio nähdä häntä vasta tapasin nainen nimeltään Emilly joka kertoi minulle loitsu pyörän nimeltään Dr.OMOFUMA sähköpostia omofumaspiritualtemple@gmail.com, Hän antoi minulle hänen sähköpostiosoitteesi ja puhelinnumerosi ja otin yhteyttä häneen ja hän vakuutti minulle, että sisällä 48 tuntia mieheni tulee takaisin minulle, Alle 48 tuntia mieheni tuli takaisin ja alkoi kerjäämässä anteeksiantoa sanoen se on perkeleet työtä, joten olen silti yllättää asti nyt tästä ihme, jos tarvitset apua
häneltä voit ottaa yhteyttä häneen kautta: sähköpostitse omofumaspiritualtemple@gmail.com. Rakas tohtori minun Jumala siunaa teitä hyvästä työstä, jota olette tehneet vuonna monien ihmisten elämään, en koskaan unohda sinua.

(1) Jos haluat ex takaisin.
(2) jos sinulla on aina pahoja unia.
(3) Haluat edistettävä omassa toimistossa.
(4) Haluat naiset / miehet juosta jälkeen.
(5) Jos haluat lapsi.
(6) oikeusjuttua JA TYÖN TURVALLISUUS Spells:
(7) Haluat miehesi / vaimo on
sinun ikuisesti.
(8) Jos tarvitset taloudellista tukea.
(9) Oletko huijatuksi ja haluat palauttaa sinut menettänyt rahaa takaisin.
(10) tarvitset loitsu Stop Avioero?
(11) olet ollut sairas tai DIS-pystyy ja tarvitset paranemista?
(12) Hsv parannuskeino
yhteyttä hänen sähköposti nyt ....


Sähköposti: omofumaspiritualtemple@gmail.com
Tämä mies on suuret kiitokset siitä, mitä olette tehnyt me.I jatkaa Shear Tämä todistus yleisölle INTERNET.

Joy Millan kirjoitti...

En koskaan usko oikeinkirjoituksen CASTER ENNEN vasta tapasin tämän suuren SPELL CASTER KUTSUTTU (dr Ogbidi) HÄN ON todella voimakas ja hän on erikoistunut loitsu tuoda takaisin rakkauden ONE, Lost, hän voi myös tehdä joku rakastaa sinua TAI SPELL hyvästä työstä. Olen nyt onnellinen ja elävä todiste KOSKA MAN halusin naimisiin jätti minut 3 viikkoa S ENNEN meidän häät ja elämäni ylösalaisin COS OUR-suhde on ollut 3 vuotta ... ..I TODELLA rakastaa häntä, enkä voi tehdä ilman HIM..BUT kaikki hänen SUHTEET vastusti ystävyytemme LUKIEN äitinsä eikä hänellä ollut hyvä maksaa työtä ... ..SO KUN Tapasin loitsun CASTER Sanoin hänelle kaikki on minulle tapahtuu ... ensimmäisessä vaiheessa I WAS Epävarma, epäilevä ja epävarmaa, mutta en vain antaa sille yrittää ... ja 7 päivää poikaystäväni (NYT mieheni) kutsui minua itsensä ja tuli minulle anteeksi, että kaikkea oli ratkaistu äitinsä ja perhe ... Näin me avioitui JA onnellisesti yhdessä nyt ... saa yhteyden SPELL CASTER ON hänen sähköpostiosoitteensa hänet ogbidispellcaster.ko@gmail.com tai soita hänelle +2348065863945 DR ogbidi Jumala siunatkoon sinua hyvää työtä.